• Jesteśmy kreatywni


    Nie boimy się innowacyjnych rozwiązań
  • Jesteśmy profesjonalni


    Świadczymy usługi na najwyższym poziomie
  • Jesteśmy otwarci na współpracę


    Dostosowujemy się do potrzeb Klienta

Udział w loterii promocyjnej „za darmo” – MF mówi: TAK!

Loteria

Loteria za 0 zł – tak czy nie?

Organizatorzy loterii promocyjnych od dawna zastanawiali się, czy wolno zaoferować w takiej loterii nagrodę o wartości niższej niż cena produktu lub usługi, której zakup uprawnia do udziału w takiej loterii. Przykładowo: czy zakup towaru za 100 zł i możliwość wygrania w loterii kuponu rabatowego o wartości 20 zł jest zgodne z prawem? Wątpliwość bierze się z art. 18 ust. 1 Ustawy o grach hazardowych (UGH). Przepis ten stanowi, że „wartość wygranej w grach hazardowych nie może być niższa od ceny losu lub innego dowodu udziału w grze albo kwoty wpłaconej stawki”. W tradycyjnych loteriach (np. fantowych) oznacza to, że nie wolno sprzedać losu za 5 zł i oferować wygranej o wartości 2 zł – wartość nagrody musi co najmniej dorównywać cenie uczestnictwa. Wiele źródeł interpretowało ten wymóg analogicznie w kontekście loterii promocyjnych – sugerowano, że wartość nagrody w loterii promocyjnej nie może być niższa od ceny produktu, którego zakup daje prawo udziału. Rodziło to obawy, że loteria z nagrodami o niższej wartości niż kwota zakupu mogłaby naruszać prawo (art. 18 ust. 1 UGH).

Stanowisko Ministerstwa Finansów – lipiec 2025

Z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację posłanki Anity Kucharskiej-Dziedzic (udzielonej przez Podsekretarza Stanu Jarosława Nenemana w lipcu 2025 r., nr 2552, znak sprawy: DRG1.054.3.2025) wynika jednoznacznie, że organizator loterii promocyjnej może legalnie zaoferować nagrody o wartości niższej niż cena promocyjnego zakupu. Ministerstwo wyjaśniło, że kluczowe jest tu rozróżnienie między loterią promocyjną a innymi rodzajami loterii. W loterii promocyjnej nie ma odrębnej ceny losu – udział jest nieodpłatny dla uczestnika. Uczestnik nabywa towar lub usługę (po normalnej cenie rynkowej), a samo uczestnictwo w loterii jest gratisowym dodatkiem, niewymagającym żadnej dodatkowej opłaty. Jak podkreśliło Ministerstwo, „nieodpłatność udziału w loterii oznacza brak po stronie uczestnika loterii dodatkowych kosztów związanych z nabyciem dowodów udziału w grze”.

Skoro zatem w loterii promocyjnej brak jest „ceny losu” po stronie gracza, to dla celów art. 18 ust. 1 UGH przyjmuje się, że wartość losu wynosi 0,00 zł. Ministerstwo Finansów potwierdziło to expressis verbis:

„Należy uznać, że wartość losu lub innego dowodu udziału w grze, otrzymanego przez uczestnika w loterii promocyjnej, jest równa 0,00 zł”.

W konsekwencji każda nagroda rzeczowa lub pieniężna w loterii promocyjnej będzie mieć wartość wyższą niż cena losu, bowiem cena tego losu to zero. Tym samym nie dochodzi do naruszenia art. 18 ust. 1 UGH, nawet jeśli wartość nagrody jest symboliczna.

W odpowiedzi Ministerstwa znalazło się też odniesienie do orzecznictwa sądowego, które potwierdza takie rozumienie przepisów. Zgodnie z linią orzeczniczą, udział w loterii promocyjnej jest nieodpłatny z punktu widzenia prawa hazardowego, mimo że warunkiem uczestnictwa jest zakup produktu/usługi. To odróżnia loterie promocyjne od loterii pieniężnych czy loterii fantowych, w których uczestnik nabywa los za określoną kwotę, a organizator generuje przychód ze sprzedaży losów. W tych odpłatnych loteriach art. 18 ust. 1 nakłada ograniczenie – wartość każdej wygranej musi być co najmniej równa cenie losu. Natomiast w loterii promocyjnej organizator nie osiąga przychodu z “zakupu losów” (celem jest promocja produktu lub marki, a nie zysk z samej gry), więc minimalna wartość nagrody nie jest limitowana ceną produktu. Ministerstwo Finansów wyraźnie rozgraniczyło te sytuacje, wskazując, że brak „ceny losu” w loterii promocyjnej oznacza brak zastosowania ograniczenia z art. 18 ust. 1 UGH w takim przypadku.

Planujesz kampanię marketingową z loterią promocyjną? Pomożemy Ci przygotować regulamin, uzyskać zezwolenie i zapewnić zgodność z przepisami. Skontaktuj się z nami: +48 58-351-48-44 lub biuro@gklaw.pl 

Co to oznacza w praktyce dla organizatorów?

Dla firm organizujących loterie promocyjne – takich jak agencje marketingowe, sieci handlowe czy sklepy e-commerce – stanowisko Ministerstwa Finansów z lipca 2025 r. to ważna informacja, rozwiewająca wcześniejsze wątpliwości. Praktyczne konsekwencje są następujące:

  1. Można śmiało planować promocje, w których nagrody mają mniejszą wartość niż promocyjny zakup. Przykładowo, klienci kupujący produkt za określoną kwotę mogą brać udział w loterii, gdzie do wygrania są drobne upominki, bony rabatowe, gadżety reklamowe itp. – bez obawy, że nagrody okażą się “zbyt tanie” w świetle prawa. Żaden przepis nie wymaga już Aby wartość nagród przewyższała cenę produktu, skoro udział w loterii jest formalnie darmowy.
  2. Organ skarbowy (Dyrektor Izby Administracji Skarbowej) nie powinien kwestionować legalności loterii promocyjnej z powodu niskiej wartości nagród. Dotychczas obawa przed naruszeniem art. 18 ust. 1 mogła powodować ostrożność organizatorów co do puli nagród. Teraz Ministerstwo jasno wskazało, że przepis ten nie stanowi bariery dla stosowania przez organizatorów kreatywnych, niskokosztowych nagród w loteriach promocyjnych, o ile spełnione są warunki nieodpłatności udziału.
  3. Podkreślenie nieodpłatnego charakteru udziału w loterii promocyjnej współgra z intencją ustawodawcy, by takie loterie służyły celom marketingowym, a nie hazardowym. Uczestnicy nie “dokładają się” do puli nagród – nagrody funduje organizator w ramach budżetu marketingowego. Dzięki temu firmy mogą stosować mechanikę losową w kampaniach promocyjnych bez piętna typowego hazardu nastawionego na zysk (jak ma to miejsce np. w klasycznych loteriach pieniężnych).

Oczywiście, pozostałe wymogi urządzania loterii promocyjnych pozostają w mocy. Ułatwienie dotyczące minimalnej wartości nagród nie zwalnia organizatorów z dopełnienia formalności przewidzianych w UGH. Każda loteria promocyjna – niezależnie od wartości nagród – wymaga uzyskania zezwolenia właściwego Dyrektora Izby Administracji Skarbowej. Należy także przygotować i zatwierdzić regulamin loterii, wnieść opłatę (stanowiącą 10% wartości puli nagród, nie mniej niż 50% kwoty bazowej) oraz zapewnić zabezpieczenie wypłaty nagród. Innymi słowy, zwolnienie z ograniczenia wartości nagrody nie oznacza zwolnienia z innych obowiązków – organizatorzy muszą nadal przestrzegać wszystkich pozostałych przepisów prawa hazardowego dotyczących loterii promocyjnych.

Potrzebujesz wsparcia w sprawach związanych z prawem pracy, hazardem lub obowiązkami AML? Zadzwoń do nas: +48 58-351-48-44 lub napisz: biuro@gklaw.pl

Wnioski – zielone światło dla kreatywnych promocji

Aktualne stanowisko Ministerstwa Finansów daje organizatorom loterii promocyjnych większą pewność prawną i swobodę. Oferta promocyjna może obejmować nawet drobne nagrody, niewspółmierne do ceny promocyjnego zakupu, bez ryzyka naruszenia art. 18 ust. 1 UGH. To otwiera pole do bardziej kreatywnych kampanii marketingowych – można zachęcać klientów drobnymi bonusami losowymi za zakup, nie obawiając się, że każda nagroda musi być „warta” tyle co zakupiony towar.

Jednocześnie organizatorzy powinni pamiętać, że loteria promocyjna wciąż jest grą losową podlegającą reglamentacji państwa. Przy dochowaniu tych wymogów, firmy mogą jednak śmiało korzystać z mechanizmu loterii promocyjnej jako narzędzia wsparcia sprzedaży. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów z 2025 r. z pewnością uspokajają rynek – potwierdzając, że promocyjne gry losowe z nawet symbolicznymi nagrodami są dopuszczalne, o ile spełniają definicję loterii promocyjnej (udział nieodpłatny przy zakupie towaru/usługi) i są prowadzone zgodnie z przepisami. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskują bezpieczną przestrzeń do organizowania atrakcyjnych, innowacyjnych akcji promocyjnych, bez obaw o naruszenie prawa hazardowego.

*****

Radcy prawni oraz doradcy podatkowi pracujący w ramach GALIŃSKI & KLEINA Kancelarii Radców Prawnych Sp. p. w Gdańsku posiadają ponad 15-letnie doświadczenie zdobyte w ramach doradztwa świadczonego na rzecz przedsiębiorców (MSP) oraz klientów indywidualnych z sektora HNWI (High-Net-Worth Individual). Zespół Kancelarii Galiński & Kleina posiada wiedzę oraz kompetencje, aby pomóc Państwu w każdej skomplikowanej sprawie cywilnej, gospodarczej, podatkowej lub z obszaru prawa pracy (HR).

Jeżeli zainteresował Państwa ten temat i chcieliby Państwo skorzystać z usług doradztwa prawnego lub podatkowego oferowanych przez naszą Kancelarię, zapraszam do bezpośredniego kontaktu. Udzielamy porad podczas spotkań w Kancelarii, jak również drogą mailową lub telefonicznie / zdalnie.

 

Paweł Galiński

radca prawny, partner

 

GALIŃSKI & KLEINA Kancelaria Radców Prawnych Sp. p.

Ks. Jerzego Popiełuszki 24a/4, 80-864 Gdańsk

email: biuro@gklaw.pl

tel.: +48 58-351-48-44

tel.: +48 608-311-704

 

Tagi

 

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*